vrijdag 13 mei 2016

Beperkingen en de kracht van fietsen - 12 mei 2016

Op de camping ontmoette ik drie mede Santiago fietsers met, net zoals ik, een enorme drive om Santiago te halen. Een stel en een man alleen. Petje af voor de vrouw van het stel! Vanwege haar fysieke beperkingen en hersenletsel onderneemt zij de tocht op een 3-wieler e-bike. We voerden bijzondere gesprekken, waarin de kracht om te kijken naar wat je nog wel kunt, als je beperkingen hebt, de boventoon voerden. En dat dat het beste gaat door iets te doen waar je lol aan beleefd, goed in bent en/of heel graag wilt doen. We hadden het ook over de confrontatie met mensen (buitenstaanders), die niet kunnen begrijpen dat het ondernemen van zo'n fietstocht als deze wel gaat lukken (hopelijk), maar dat het niet mogelijk is om in het 'dagelijkse leven' te kunnen functioneren in een gezin en/of betaalde baan (de samenleving).

Zo loop ik in het 'normale' leven regelmatig tegen veel obstakels en moeilijkheden aan en kost alles veel energie om mij zo goed en zo kwaad als het gaat te conformeren aan de maatstaven. Het leven nu is voor mij een stuk eenvoudiger. Ik hoef mij niet met anderen bezig te houden als ik dat niet wil, bepaal zelf hoe ik van A naar B kom. En het 'medicijn fietsen' beschermt mij ook goed tegen stemmingswisselingen. Wel moet ik de structuur en planning goed in de gaten houden, want dat is mijn houvast. Samengevat in Eat-Bike-Blog-Sleep.

4 opmerkingen:

  1. Ha buuf ga zo door je kan het xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat schrijf je mooi!!! Geniet ervan en we volgen je uiteraard! Lfs Nienke en Nick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Marriet, petje af en we volgen je. Wim en ik

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Marriet, petje af en we blijven je volgen. Wim en ik

    BeantwoordenVerwijderen